План тижня біології
1- й день
1. Оголошення початку тижня та плану передбачуваних заходів.
2. Загадки про рослинний і тваринний світ для учнів 1-4 класів.
2- й день
1. Вікторина « У світі тварин» для учнів 5-6 класів.
2. Конкурс малюнків і плакатів на тему «Світ природи села очима дітей» 6-11 класи.
3 –й день
1. Кіноподорож сторінками Червоної книги України 7-8 класи.
2. Обговорення переглянутого фільму .
3. Зоряна година для учнів 7-8 класи.
4- й день
1. Найрозумніший біолог для учнів 9 – 11 класів.
2. Вікторина у світі птахів для учнів 8 класу.
5 – й день
1. Біологічний КВК для учнів 7-10 класів.
2. Підведення підсумків тижня.
Вікторина та тему:
« Загадки про рослинний і тваринний світ.»
І. Рослинний світ.
1. Сидить баба на грядках , вся закутана в хустках.
( Капуста).
2. Сидить дівчина в коморі, а коса її на дворі .(Морква)
3. І печуть мене, і варять, і їдять мене, і хвалять, бо я добра і смачна. (Картопля)
4. Я кругленька , червоненька, з хвостиком тоненьким
на городі мене рвуть і до столу подають. (Редиска)
5. Сидить Марушка в семи кожушках , хто на неї гляне,
той і заплаче.(Цибуля.)
6. Що то за голова, що лиш зуби та борода ? (Часник)
7. Що у нашому городі виростає щодоби, як у лісі ті
гриби? (Огірки).
8. Не кінь, не віл, а прив’язаний . (Гарбуз)
9. Повна хата горобців ,та нікуди вилізти.(Гарбузове насіння)
10. Зверху кругленьке та зелененька, а всередині червоненька.
(Кавун).
11. Білі зуби маю та усі ховаю. Довгі коси маю, та не заплітаю.
(Кукурудза)
12. На сонечко я схожий і сонечко люблю, до нього повертаю голівоньку свою. (Соняшник)
13. Маю жовтий вусок, золотий колосок, буде з мене мука й паляниця м’яка. (Пшениця).
14. На тичці, в капличці, без вікон, без дверей – повна хата людей. (Мак)
15. Червона, солодка, пахуча, росте низько – до землі низько. (Полуниця).
16. У зеленому лісочку, під мережаним листочком червоніє невеличка спіла ягідка … ( Суничка.)
17. Хто тих діток почне збирати, тому вони і рот , і руки
будуть малювати. (Чорниці)
18. Чорненькі намистинки на кущах висять дівчата і хлоп’ята зривають їх підряд. (Смородина).
19. Низький та колючий, солодкий, пахучий. Ягоду зірвеш,
всі руки подереш. (Аґрус).
20. Навесні тебе радують, влітку прохолоджують, восени
годують, а взимку гріють. (Дерево).
21. Червоний колір, кисло – солодкий смак, кам’яне серце ,
чому то так? (Вишня)
22. Кругленьке, червоненьке, всередині біленьке, соковите
і смачне, просить: « Покуштуй мене». (Яблуко).
23. Біла кора, тоненькі віти, що то є ? – Відгадайте діти. (Береза)
24. Сини в шапках, татко – ні. (Дуб і жолуді).
25. В якому лісі немає листя? (Хвойному).
26. Стоять красуні на воді. Вінки в них білі й золоті. (Водяні лілії)
ІІ. Тваринний світ
1. Гладиш – ласкається , дражниш – кусаєшся. На ланцюгу сидить, дім сторожить. ( Собака).
1. Гладиш – ласкається , дражниш – кусаєшся. На ланцюгу сидить, дім сторожить. ( Собака).
2. У нашої бабусі сидить дід у кожусі. Проти печі гріється, без води миється. ( Кіт)
3. Сіреньке , маленьке, хоч якого ота з місця стягне. (Мишка)
4. Огрядна , боката, молоком багата. ( Корова).
5. Сірий, та не вовк, довговухий ,та не заєць, з копитами, та не кінь. (Осел).
6. Не ходжу, а скакаю, бо не рівні ноги маю. Через поле навмання перегнав би і коня. Я страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь.(Заєць).
7. Котиться клубочок зовсім без ниточок, замість ниточок триста голочок. (Їжак).
8. В темнім лісі проживає, довгий хвіст пухнастий має. Їй на місці не сидиться. Як зовуть її ?.. (Лисиця)
9. Хоч у нього й шуба є, а як холод настає, він не їсть тоді й не п’є , і не ходить, не гуляє, а у лігво спать лягає.
( Ведмідь)
10. Живе спокійно, не спішить, про всяк випадок носить щит. (Черепаха).
11. Хто на собі ліс носить? ( Олень)
12. Дуже товсті ноги маю, ледве їх переставляю. Сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст. ( Слон).
13. У зеленому кашкеті галасує в очереті, хоч плавати мастак, а не риба і не рак. ( Жаба).
14. Не пташка, а з крилами, не бджола, а над квіткою літає. (Метелик)
15. Куди повзе, за собою хату везе. ( Слимак)
16. Цілий день працюю в гаї, діловито дзьобом б’ю. Я не цвяхи забиваю – я комашок дістаю. ( Дятел)
17. Летить – виє, сяде – землю риє. ( Хрущ)
18. Сам вечірньої години заховався в кущ малини, та на дуду голосну грає пісню чарівну. ( Соловей ).
19. На зріст маленьке, свитка сіренька, і у лісі в холодку все кує: «ку-ку!ку-ку». ( Зозуля.)
20.Не звір, не птиця, а ніс – як спиця. ( Комар).
21.Прилетів до нас здалеку у гніздо своє … ( Лелека)
22.Біла латка, чорна латка по березі скаче. ( Сорока)
23.Довгі ноги, довгий ніс. Прилетів – обід приніс. Смачних жабеняток для своїм маляток . ( Журавель).
24. Сам собі у пітьмі світить, аби з’їсти кого мітить. ( Вовк)
25. Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі , бачить серед ночі. Сова).
Біологічна вікторина « У світі тварин».
Який ссавець має назву одного з міст Франції? ( Тур).
Який ссавець має найкоротшу назву? ( Як).
Якого наземного ссавця на Землі вважають найбільшим? (Слона).
Якого ссавця вважають найвищим? ( Жирафа).
Якого хижого ссавця вважають найбільшим? ( Лев).
Який хижий ссавець найменший? ( Ласка).
Скільки води може випити верблюд за один раз влітку? ( 50-60 літрів).
Чим живляться дорослі метелики? ( Нектаром).
Яка комаха є переносником бактерій – збудників дизентерії і черевного тифу?( Муха).
Хто першим зміг зрозуміти мову бджіл? (Карл фон Фріш).
Для який тварин характерний реактивний рух пересування? (Головоногих молюсків. Каракатиць, кальмарів).
Чому лососеподібних риб називають « червоною рибою»? ( Їх м'ясо має жовто-червоний або червоний колір).
Яка хрящова риба найбільша? ( Акула гігантська і китова).
Яку акулу називають акулою-людожером? ( Велику білу акулу – Кархародону).
Яких ви знайте найнебезпечніших скатів? ( Електричні і хвостоколи).
Яка найбільша отруйна змія? ( Королівська кобра).
Яка з черепах найбільша, що живе на суходолі? (Гігантська слонова черепаха).
Назвіть видатного біолога, лауреата Нобелівської премії, прізвисько якого «гусячий батько»? ( Конрад Лоренц).
Які ссавці впадають у справжню сплячку? ( Ховрахи, бабаки, їжаки, деякі кажана).
Зоряна година
Мета : поглибити знання учнів з біології, формувати пізнавальний інтерес до цієї галузі науки.
Обладнання: 8 наборів цифр від 1 до шести; картки з цифрами 1-6 для помічників.
Участь беруть учні 8-9 класів. Кількість учасників 8.
Конкурс 1. Видатні біологи.
Портрети видатних біологів. 1 Вернадський; 2 Заболотний: 3. Мендель; 4.Мечников; 5. Вавилов. 6.Дарвін.
Праці якого вченого присвячені вивченню чуми, холери, сифілісу, черевного і висипного тифу? ( Заболотний).
Якому вченому за відкриття фагоцитозу, було присуджено Нобелівську премію? (Мечникову).
Який вчений встановив центри походження культурних рослин, здійснив експедиції в Іран, Афганістан, Корею, Ефіопію, Японію, Північну і Південну Америку? (Вавилов).
Учасники піднімають цифри. Учасники, які дали правильні відповіді переходять у наступний тур.
Конкурс 2. Гриби.
Помічники тримають у руках малюнки грибів. 1. Лисички;
2. Дріжджі ; 3. Мухомор; 4.Несправжній опеньок; 5. Пеніцил;
6. Ріжок.
Назвіть номер гриба – паразита. (Ріжок).
Вкажіть номер їстівного гриба. (Лисичка).
Вкажіть номери отруйних грибів. (Мухомор, Несправжні опеньки).
Який гриб має медичне значення і з нього виготовляють ліки? (Пеніцил).
Конкурс 3. Рослинний світ.
Помічники тримають у руках малюнки рослин.
1. Дурман звичайний; 2. Мох сфагнум;
3. Плаун булавовидний; 4. Хвощ польовий; 5. Ялина; 6. Конвалія.
1. Назвіть рослину неїстівну для тварин, вона містить отруйні речовини, жорстка і просякнута
кремнеземом . (Хвощ польовий).
2. Яка рослина використовується у промисловості, як хімічна сировина для виробництва оцтової кислоти, парафіну, спирту? (Сфагнум).
3. Яка рослина може спричиняти тяжкі, навіть смертельні отруєння тварин і людини? (Дурман).
Конкурс 4. Жартівливий пінгвін.
Учасники повинні в жартівливій формі продемонструвати ходу пінгвіна.
Конкурс 5. Тваринний світ.
Помічники тримають у руках малюнки тварин. 1. Ящірка.; 2. Тигр; 3. Півень; 4.Собака;
5. Річковий рак; 6.Квакша.
1. Назвіть тварину, у якої розмноження відбувається яйцями? (Ящірка).
2. Яка тварина, відчувши небезпеку рухається задом вперед? (Рак).
3. Яка тварина живе на деревах, має маскуючи забарвлення, а розмножується у воді? (Квакша).
4. У якої тварини є свій гарем? (Півень).
Конкурс 6. Дерева і кущі.
Помічники тримають у руках малюнки дерев і кущів.
1. Троянда; 2. Акація біла; 3.Модрина; 4.Сосна; 5.Глід; 6. Ялівець.
1. Яку рослину називають царицею квітів? (Троянда).
2. Яка з рослин , з родини бобових є лікарською і цінним медоносом? (Акація біла).
3. З якої рослини виготовляють паркет? (Модрини).
4. Плоди та квіти якої рослини використовуються для лікування серцево-судинних захворювань? (Глід).
Конкурс 7. Овочі.
Помічники тримають у руках малюнки овочів.
1. Картопля; 2.Баклажан; 3.Помідор; 4.Огірок; 5. Буряк; 6.Горох.
1. Яку рослину називають другим хлібом? (Картопля).
2. Яка рослина завезена на Україну із західної Європи? (Помідор).
3. Яку назву має рослина, назва якої в давнину перекладалася як « розтертий»? Цю рослину в
Україні почали вирощувати в УІ столітті. (Горох).
Визначте рослину, назва якої походить від слова « аорос», що означає незрілий, недостиглий. Батьківщина рослини Греція. (Огірок).
Конкурс 8. Лікарські рослини.
Помічники тримають у руках малюнки лікарських рослин.
1. Хрін; 2. Сосна; 3.Троянда; 4.Ромашка; 5.Цибуля; Картопля.
1. Відвар якої рослини використовують для лікування та профілактики цинги? (Сосни).
2. Сік якої рослини використовують при полосканні рота і горла при зубному болі, ангіні та стоматиті? (Хрону).
3. З пелюсток якої рослини отримують цінну олію, яку використовують у парфумерії? (Троянди).
4. Яку рослину використовують при захворюванні на грип? (Картоплю, Цибулю).
Конкурс 9. Царство квітів.
Помічники тримають у руках малюнки квітів.
1. Жоржина; 2.Мак; 3. Лілія; 4. Тюльпан; 5.Пролісок; 6.Айстра.
1. Сонце гріє мою макушку, хоче зробити погримушку. (Мак).
2. У клумбі посаджена картоплина. Квіті її великі світлі і темні. (Жоржина).
3. Яка з цих рослин відноситься до ранньоквітучих? (Пролісок).
4. Назва цієї квітки походить від турецького слова « тюрбан». Ця рослина в 1558 році потрапила в Голландію, за одну цибулину цієї квітки виплачували 5 тонн пшениці, 10 тонн рису, 4 бики,
8 свиней, 12 овець та кілька діжок вина. ( Тюльпан).
Конкурс 10. У світі цікавого.
Помічники тримають у руках малюнки тварин.
1. Ведмідь; 2.Жаба; 3. Мавпа; 4. Кінь; 5.Лев; 6.Кажан.
1. Назвіть тварину, пам’ятник якій побудований у Парижі. (Жаба).
2. Який ссавець найрозумніший серед тварин? (Мавпа).
3. Яку тварину називають царем звірів? (Лев).
4. Які ссавці України сплять взимку вниз головою? (Кажан).
Фінал.
З одного слова переставляючи літери складіть нові слова.
ЗООПАРК.
Підводяться підсумки. Переможець нагороджується грамотою.
Найрозумніший юний біолог.
Мета: вчити учнів самостійно мислити, розвивати навички міжособистісного спілкування; виховувати любов до рідної природи, бережливе ставлення до неї.
Правила гри. У грі беруть участь учні 9-11 класів. З кожного класу обирається по три учасники. На парті є по аркушу паперу та ручка. Для проведення гри обирають журі.
Тур 1. Кожен учасник має про себе розповісти. Для гравців звучить 12 запитань, на які вони відповідають письмово. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Після першого туру залишається шість учасників.
1. Організми, що живляться готовими поживними речовинами:
а) автотрофи;
б) гетеротрофи; (+)
в) міксотрофи;
г) хемосинтетики.
2. До одноклітинних тварин належить:
а) амеба протей; (+)
б) афаліна чорноморська;
в) анчоус європейський;
г) акула тигрова.
3. У прісних водоймах наших широт можна зустріти:
а) синього кита;
б) свійського коропа; (+)
в) стеллерову корову;
г) чорноморську кільку.
4. Основні органи квітки:
а) руки, ноги;
б) тичинки, маточки; (+)
в) корінь, листки;
г) хвіст, копита.
5. З давніх часів він славився на Сході як найкраща панацея від усіх хвороб і будь-якого лиха. Китайська медицина цінувала його на вагу золота. В античному Римі келих, виготовлений з нього і розфарбований у три кольори: червоний , чорний білий, швидко і надійно нейтралізував отруєні напої. Так вважали багаті римляни і завжди носили його з собою. Він став справжнім лихом, чорною міткою для тварин володаря. Що це?
а) Ріг носорога; (+)
б) кіготь орла беркута;
в) кінчик хвоста горили;
г) китовий вус.
6. Морські окуні – гермафродити.
Це означає що:
а) в одному організмі утворюються статеві клітини – і жіночі, і чоловічі; (+)
б) самки більші розмірами за самців;
в) риби мають зовнішнє запліднення;
г) риби ретельно охороняють ікринки.
7. Укажіть, що об’єднує представників класу Кісткові риби – морських коників і представників класу Ссавці кенгуру:
а) розміри;
б) місця існування;
в) колір;
г) своєрідний мішок на череві. (+)
8. Китайці називають її бей-шунг, що означає « білий ведмідь», ми називаємо її бамбуковим ведмедем, учені, сперечаючись, називають її то ведмедем, то єнотом. Хто ця загадкова істота?
а) Ведмідь гризлі;
б) велика панда; (+)
в) єнот – полоскун;
г) ведмідь коала.
9. Ви всі бачили, як рухаються хвилі. Киньте у ставок камінчик, і ви побачите, як у всі боки побіжать хвилі. Дію якого з подразників можна порівняти з явищем розходження хвиль від кинутого камінчика?
а) Низьку температуру повітря;
б) тропічну жару;
в) мелодійну музику; (+)
г) приємний запах.
10. Найважчий, найсильніший хижак суходолу:
а) біла ворона;
б) біла куріпка;
в) заєць-біляк;
г) білий ведмідь. (+)
11. Росичка – рослина –хижак, росте на болотах, живиться:
а) рибою;
б) жабами;
в) ящірками;
г) комахами.(+)
12. Зелений пігмент рослин називається:
а) каротин;
б) ксантофіл;
в) хлорофіл; (+)
г) антоціан.
Журі оголошує 6 переможців 1 туру. (Якщо є учасники з однаковою кількістю балів, то їм задаються додаткові запитання.)
Тур 2. Кожен учасник методом жеребкування обирає цифру від 1 до 6. Це буде номер запитання в кожній з шести номінацій, на яке має відповісти гравець. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Час на роздуми 0,5 хв. Після другого туру залишається три гравці.
1.Людина.
1. З чого складається організм людини? (з органів).
2. Як називається перетворення їжі в організмі людини на поживні речовини? (Травлення).
3. Чому дітям не можна весь час носити в одній руці важкий портфель? (Щоб уникнути сколіозу).
4. З яких відділів складається центральна нервова система людини? (З головного і спинного мозку).
5. Назвіть п’ять органів чуття людини. (Очі, вуха, ніс, язик , шкіра).
6. Завдяки чому відбуваються всі рухи людини? ( М’язам).
2.Тварини.
1. Як називаються птахи, які щороку здійснюють тривалі перельоти? (Перелітні).
2. До якої групи тварин належить хрущ і метелик махаон? (Комахи).
3. До якої групи тварин належить представник Червоної книги України карпатський тритон? (Земноводні).
4. Рослиноїдні тваринами живляться рослинами, хижаки – рослиноїдними тваринами. Як називаються такі кормові зв’язки? ( Ланцюги живлення).
5. Які два види ластівок зустрічаються в нашій місцевості? (Сільська, міська).
6.Чому плазуни відкладають яйця не насиджують їх? (Вони холоднокровні).
3. Рослини.
1. Видозмінені листки голчастої форми. (Хвоя)
2. Які рослини не мають справжніх органів? (Водорості)
3. Про яку рослину йдеться « зубів не має, а кусає»? (Кропива).
4. Де у хвойних утворюється насіння? (у шишках).
5. Які умови обов’язкові для проростання насіння? ( Тепло, волога , повітря).
6. Як відбувається запилення ліщини, берези, дуба? ( Вітром).
4. Хижаки.
1. Найбільший хижак суходолу. (Білий ведмідь).
2. Найшвидший у світі хижак? (Гепард).
3. Найбільший хижак серед котячих? (Тигр).
4. Найлютіший хижак серед китів? (Косатки).
5. Які хижаки взимку полюють зграями? (Вовки).
6. Який хижий птах занесений до Червоної книги України, живиться переважно зміями, що відображено в його назві. (Змієїд).
5. Примати.
1. Яка з людиноподібних мавп найбільша? ( Горила).
2. Які мавпи найгаласливіші? ( Ревуни).
3. Яка з людиноподібних мавп вважається найрозумнішою? (Шимпанзе).
4. Який орган мавп називають «п’ятою лапою»? (Хвіст).
5. Чому горили дуже рідко відчувають спрагу? (Живляться соковитим листям, стеблами, пуп’янками і фруктами).
6. Що роблять бабуїни, якщо води ні ротом, ні переднім кінцем не дістати? (Вмочують у воду кінчик хвоста, а потім смокчуть його).
Поки журі підраховує кількість балів, яку набрали учасники, то ми задамо декілька запитань вболівальникам. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Яка рослина поширилась в Україні після нашестя татар? ( Аїр. Татари возили кореневища із собою, вважаючи, що ця рослина очищує воду. Перепливаючи на конях річки, вони кидали в них кореневища, які швидко вкорінювались. Тому цю рослину називають татарським зіллям).
Цей овоч – ласощі й ліки. Його високо шанували, йому поклонялися, його включали в релігійні ритуали. Знамениті стародавні лікарі рекомендували його в разі різних захворювань. Якщо й приймати ліки, то не в пілюлях і капсулах, а у вигляді цього овоча , головним багатством якого є бета каротин. ( Морква).
У чому подібність між прісноводною гідрою і міфічною Гідрою, яку переміг Геракл? (Мають подібність у зовнішній будові та високу здатність до регенерації).
Найбільша у світі ягода. ( Гарбуз).
Журі оголошує 6 переможців ІІ туру.
Тур 3. Бліц – опитування. Учасники гри методом жеребкування визначають номер блоку бліц-питань. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Час на виконання завдань 1 хв.
І блок.
1. Сенсорні системи. ( Аналізатори).
2. Група хімічних елементів, які складають 96% органічних сполук. ( Органогенні).
3. Найдрібніша структурна одиниця живих організмів. (Клітина).
4. Орган, що сприймає подразнення. (Рецептор).
5. Виріст сліпої кишки. (Апендикс).
6. Хвороба з підвищеним вмістом цукру в крові .(Цукровий діабет).
7. Наука про тканини. (Гістологія).
8. Орган зору людини.(Око).
9. Яку назву має плід квасолі? (Біб).
10. Найпоширеніша хвороба зубів.( Карієс).
ІІ блок.
Головні частини квітки. ( Маточки, тичинки).
Наука про спадковість і мінливість. ( Генетика).
3. Плід у маку. ( Коробочка).
Клас , до якого належить жаба. ( Земноводні).
Зуби, які з часом замінюються.( Молочні).
Найбільша сучасна риба. ( Акула).
Органи дихання водних тварин. ( Зябра).
Організми, що мають неклітинну будову. ( Віруси).
Тканина, що має властивість скорочуватись. (М’язова).
Личинка метелика. ( Гусінь).
ІІІ блок.
Підземний орган рослини. ( Корінь).
Наука про клітини. ( Цитологія).
Процес відтворення подібних собі особин. (Розмноження).
Світовий збільшувальний прилад.( Мікроскоп).
Найменший птах у світі. ( Колібрі).
Жіноча статева клітина. ( Яйцеклітина).
Скільки зубів у дорослої людини? ( 32).
Оболонка Землі утворена живими організмами. (Біосфера).
Клас, до якого належить людина. ( Ссавці).
Пташка, що не висиджує пташенят. ( зозуля).
Підсумки журі.
Якщо є учасники , у яких однакова кількість балів проводиться додатковий тур на швидкість.
Додатковий тур. Склади анаграми.
Учасники отримують завдання. Необхідно з поданих букв скласти слово, яке означає назву рослин, тварин, птахів.
НЛСО ( Слон).
АРАРББСИ ( Барбарис).
КРАЛОПСІ ( Проліска).
АІФАЛК ( Фіалка).
КТАЛІСВА ( Ластівка).
Останнє слово журі. Проводиться нагородження найрозумнішого юного біолога.
Вікторина « У світі птахів» 8 клас.
Мета : Розширити знання учнів про світ птахів, виховувати любов до природи, розвивати кмітливість, творчу уяву, етичні почуття, логіку мислення.
1. Скільки видів птахів населяють нашу планету? ( від 8539 до 9000 видів).
2. Які наземні птахи найчисленніші на Землі? ( Хатній горобець і звичайний шпак).
3. Які види птахів є новими для орнітофауни України?
( Кільчаста горлиця, сирійський дятел, жовтоголова плиска, чорноголова плиска, звичайна гага, садова очеретянка, сивий мартин, зелений вівчарик, бліда берестянка).
4. Скільки видів птахів зареєстровано в Україні? ( 416 видів).
5. Які види птахів акліматизовано в Україні? ( Фазан і кеклик).
6. Скільки видів птахів занесено до Червоної книги України?(67 видів).
7. Які види птахів зникли на території України за останні 300 років? (Степовий орел, стерв’ятник, біла куріпка, тонкодзьобий кроншнеп і кречітка).
8. Назви яких птахів пов’язані з небесними тілами? ( Сонячна аратінга, сонячна чапля, гірська зірка).
9. Який рід птахів має назву танцю? ( Чечітка).
10. Який з сучасних птахів найбільший? ( Страус).
11. Який з сучасних птахів найменший? ( Колібрі-бджілка).
12. Яка сова фауни найбільша, а яка найменша? ( Пугач – найбільша, сичик – горобець – найменша).
13. Який дятел фауни України найбільший? ( Чорна жовна).
14. У якого птаха відносно найдовший дзьоб? ( Мечодзьобий колібр).
15. У якого птахи є лише по два пальці на ногах? (Африканський страус).
16. Які кольори розпізнають птахи? ( Червоні, оранжеві, жовті, зелені).
17. Які птахи кліпають? ( Сови).
18. які птахи літають найшвидше? ( Стрижі).
19. Які птахи можуть літати хвостом уперед? ( Колібрі).
20. Які птахи живляться зміями? ( Змієїд, орел – скоморох, сокіл - реготун).
21. Який птах годує своїх пташенят рибою? ( Голубий рибалочка).
22. Який птах живиться плодами пальм? (Пальмовий гриф).
23. Який птах « співає» хвостом? ( Бекас).
24. Який кулик фауни України гніздиться на деревах у гніздах інших птахів? (Чорний).
25. Який птах висиджує яйця на власних лапах? (Імператорський пінгвін).
26. Яка сова фауни України сама мостить собі гніздо? ( Болотна сова).
27. У якого птаха фауни України гніздо схоже на гніздо справжніх ткачиків? (Ремез).
28. Який дятел гніздиться в мурашниках? ( Рудий дятел).
29. У якого птаха яйця мають шкарлупу темно зеленого кольору? ( Страус Ему ).
30. У яких птахів насиджують кладки і турбуються про потомство тільки самці? ( Ему, Нанду, грязевики, щогли, павутинці, триперсток).
31. Який птах фауни України виводить пташенят навіть взимку? ( ялинковий шишкар).
32. Чиї пташенята не знають своїх батьків? ( Зозулі).
33. Які птахи переважно живляться птахами? ( Сапсан, кречет, малий та великий яструби, сокіл).
34. Які птахи завдають шкоди бджільництву? ( бджолоїдка звичайна і зелена).
35. Пух якого птаха особливо цінний? ( гага).
36. Які птахи фауни України під час сильних морозів ночують у снігу? ( Сірі куріпки, рябчики, тетереві, глухарі).
37. Які птахи можуть дрімати в польоті? ( Лебеді).
38. Які птахи відпочивають і сплять, повисаючи на гілках дерев у низ головою? (Серендаки).
39. Які птахи володіють ногами, як руками? ( синиці).
40. Які птахи не сідають на Землю ? ( Стрижі).
41. Який птах є символом Каліфорнії? ( Лускатий перепел).
42. Яким птахам споруджені пам’ятники? ( Мартинам у США, голубу).
Біологічний КВК.
Мета : Розширити знання учнів про різноманітність рослин і тварин нашої планети, виховувати любов до природи, розвивати кмітливість, творчу уяву, етичні почуття, логіку мислення, уміння працювати у групі; здійснювати екологічне виховання, формувати дбайливе ставлення до природи, почуття відповідальності за стан довкілля.
Ведуча. Доброго дня, шановні учасники змагання, глядачі, уболівальники, гості.
Ведучий. Доброго дня, всім тим, хто завітав на біологічний КВК.
Ведуча. Прекрасна і різноманітна природна нашої планети. Вона чарує нас барвами лісів і степів, полів і лук, барвами золотої осені, казковою красою зими, буянням весни.
Ведучий. Подивіться навкруги, яка безмежна різноманітність живого світу оточує нас. Немає на Землі жодної билинки, яка так чи інакше не впливала б на людину.
Ведуча. Сонце, вітер, гори, ліси, моря, річки, птахи, риби – усе це природа. Вона своєю дією виховує людину, облагороджує її душу. Ось тому ми присвячуємо наш КВК природі.
Ведучий. На нашому КВК змагатимуться дві команди . Це «Проліски», та « Ромашки».
Ведуча. А оцінювати знання і кмітливість команд буде шановане журі у складі. (Представляє журі, яке буде оцінювати кожен конкурс).
Ведучий. А змагатися сьогодні ви будете в наступних конкурсах:
Привітання. Захист назви та емблеми команди. Девіз. (5 балів).
Біологічна вікторина. (10 балів).
Оратор. (5 балів).
Конкурс капітанів.
Термінологічний.
Заморочки з бочки.
Домашнє завдання.
Чорна скринька.
Ведуча. Перший наш конкурс – Привітання. За 5 хв ви повинні представити назву команди, емблему , девіз. Максимальна кількість балів 5.
Ведучий. Наступний наш конкурс біологічна вікторина. За 1 хв. кожна команда повинна дати відповідь на10 запитань. За кожну правильну відповідь 1 бал.
Запитання для команди Проліски.
Основоположник вчення про біосферу. ( Вернадський).
Тверді шкірні утвори( пластинки риб). ( Луска).
Утвір, що відмежовує у ссавців грудну порожнину від черевної. ( Діафрагма).
Інша назва маслини. ( Олива).
Штучно виведена людиною група рослин. ( Сорт).
Система заходів із запобігання хвороб. ( Профілактика).
Інша назва помідора. ( Томат).
Необоротне припинення життя.
Органи руху риб. ( Плавці).
Здатність сприймати і розрізняти запахи. ( Нюх).
Запитання для команди Ромашки.
Скоротливі органи руху людини. ( М’язи).
Яка мавпа є найбільшою? ( Горила).
Яку іншу назву має морська капуста? ( Ламінарія).
Здатність деяких тварин відновлювати втрачені частини тіла. ( Регенерація).
Залоза, яка виробляє гормон росту. ( Гіпофіз).
Чи бувають серед хижих ссавців людоїди? Якщо так то назвіть їх.(Тигри, ведмеді, вовки, леопарди).
Які органи дихання у риб? ( Зябра).
Яка отруйна змія найдовша? ( Королівська кобра).
Яка інша назва плазунів? ( Рептилії).
Який птах найменший? ( Колібрі).
Ведуча. А зараз ми попросимо журі оголосити результати за два конкурси.
Ведучий. Природа за давніх-давен служить людині, але коли людина не береже її , то настає екологічна катастрофа. Щоб ви зробили для захисту природи? ( Команди по черзі пропонують свої варіанти). ( Максимальна оцінка за конкурс 3 бали).
Ведуча. А зараз я запрошую на сцену капітанів. Капітани команд отримують конверти з кросвордом. Хто правильно і швидко розгадає, його команда отримує 6 балів.
Ведучий. А зараз ми попросимо журі оголосити результати за два останні конкурси.
Ведуча. Наступний конкурс має назву термінологічний. Один з учасників команди витягує папірець з написаною літерою. За 2 хв. кожна команда повинна згадати й записати, якнайбільше термінів та назв живих організмів, а також інших біологічних понять, що починаються з запропонованої літери. За кожне слово команда отримує по 0,5 бала. Терміни не повинні повторюватись.
Ведуча. А зараз ми проведемо конкурс для вболівальників. Вам потрібно згадати і проспівати 1 куплет або приспів пісень про рослини. За кожну пісню команда отримує один бал.
Ведучий. Наступний конкурс має назву «Заморочки з бочки». Кожна команда витягуватиме запитання і даватиме на нього відповідь. Правильна відповідь оцінюється в 2 бали. Якщо представники однієї команди не знають відповіді, то друга команда має право відповісти на запитання. Умова : на кожне запитання відповідають різні члени команди. Час на роздуми 1 хв.
Часто ми чуємо вислів : «Я тобі покажу , де раки зимують»! А де насправді зимують раки? (Вони риють нірки на дні водойми або пологому березі. Зимівлю проводять досить активно, живляться, іноді розмножуються).
Як за поведінкою бджіл можна визнати погоду? (Бджоли вранці перед дощем не летять у поле, а гудуть у вуликах).
Чому перед дощем риби вистрибують із води? (Перед дощем, у зв’язку з підвищенням вологості повітря, низько над землею і водою опускаються комахи. Риби вистрибують з води, щоб поживитися ними).
Цих органів у людини, згідно з підручником біології має бути чотири. Але таких людей не існує. Що це за органи? (Цими органами є п’яті кутні зуби, так звані «зуби мудрості». Вони пізно прорізаються і швидко псуються, тому їх відразу видаляють.
Ведуча. Ми попросимо журі оголосити результати трьох останніх конкурсів та за 6 конкурсів. (Музикальна пауза).
Ведучий. Наступний конкурс домашнє завдання . Команди по черзі називають прикмети про рослин і тварин. Умова : прикмети повинні не повторюватися. Називати повинні різні учасники команди. Яка команда назве більше прикмет та виграла. За кожну відповідь 0,5 бала.
Ведуча. Останній наш конкурс називається "чорна скринька". Цей конкурс на кмітливість і здатність мислити нестандартно. У спеціальній ємності міститься предмет чи його зображення. За нашими підказками, ви повинні упізнати цей предмет. Одночасно працюють дві команди. За правильну відповідь два бали. На роздуми 1 хв.
Команда 1. Оноре де Бальзак писав: « Вона проникає в наш шлунок і організм відразу оживає, думки приходять у рух». Про що писав письменник? (Кава).
Команда 2. Цю сільськогосподарську рослину називають другим хлібом людства, годувальником Сходу. Що це за рослина? (Рис).
Ведучий. Поки журі підраховує загальну кількість балів наших учасників у нас музична пауза.
Ведуча. Шановне журі назвіть нам будь-ласка переможців нашого сьогоднішнього змагання.
Ведучий. Дякуємо учасникам за участь, а вболівальникам за підтримку. До нових зустрічей.
Список використаної літератури
Бібліотека журналу біологія .Позакласні заходи з біології випуск 4. Харків. Видавнича група «Основа» 2007.- 127с.
Бібліотека журналу біологія .Позакласні біологічні заходи випуск 5. Харків. Видавнича група «Основа» 2008.- 109с.
Бібліотека журналу біологія .Тиждень біології в школі випуск 4. Харків. Видавнича група «Основа» 2008.-127с.
Меремінський А.Й., І Л.Сацюк. Рідкісні рослини і тварини Рівненщини. Рівне 2002. -152.
В.Талпош . У світі земноводних. Зоовікторина. Тернопіль. «Підручники і посібники. 2002.-143.
В.Талпош . У світі птахів. Зоовікторина . Тернопіль. «Підручники і посібники. 2007.-86.
В.Талпош .У світі плазунів. Зоовікторина. Тернопіль. «Підручники і посібники.2004.-1117.
В.Талпош . У світі ссавців. Зоовікторина. Тернопіль. «Підручники і посібники. 2009.-135.
Немає коментарів:
Дописати коментар